La ricerca psicologica di impostazione fenomenologica costituisce ad oggi un filone di ricerca di nicchia, sicuramente fuori dal mainstream accademico. In quanto tale, il numero di riviste dedicate è ancora ridotto. Riportiamo di seguito quelle più importanti.

 

Riviste di psicologia fenomenologica:

 

Comprendre

La rivista Comprendre nasce nel 1988 per iniziativa del Prof. Lorenzo Calvi – libero docente in clinica delle malattie nervose e mentali ed in psichiatria, primario neurologo ospedaliero – con l’intento di collegare tra loro i vari esponenti dell’antropologia e della psicopatologia fenomenologiche e di allargare la conoscenza del loro lavoro ad un uditorio più vasto. Dal 2008 (numero 16-17-18) la rivista esce anche on-line e dal 2009 (n. 19). Redattore Capo è il Dottor Gilberto Di Petta.

Dasein Journal

Nel vasto panorama delle pubblicazioni oggi esistenti in Italia nel campo della psicologia e della psicoterapia si inserisce questa nuova rivista che rappresenta un punto di incontro e di confronto tra coloro che amano e coltivano l’approccio fenomenologico-esistenziale. La rivista è l’organo ufficiale della Scuola Italiana di Psicoterapia Esistenziale e vuole rappresentare perciò uno specchio che riflette i pensieri, le ricerche e le prospettive teorico-pratiche dei membri associati o dei simpatizzanti, italiani e stranieri.

Telos

La rivista Telos affronta tematiche riguardanti, la psichiatria, la fenomenologia e le scienze umane. Lo scopo della rivista è quello di esplorare diversi settori del campo delle scienze umane e delle neuroscienze, permettendo alle diverse figure professionali che operano in quest’ambito di confrontarsi e, soprattutto, di dialogare tra di loro. La rivista avrà un taglio narrativo, riflessivo, su temi legati alla mente e alla salute umana.

Journal of phenomenological psychology

The peer-reviewed Journal of Phenomenological Psychology publishes articles that advance the discipline of psychology from the perspective of the Continental phenomenology movement. Within that tradition, phenomenology is understood in the broadest possible sense including its transcendental, existential, hermeneutic, and narrative strands and is not meant to convey the thought of any one individual. Articles advance the discipline of psychology by applying phenomenology to enhance the field’s philosophical foundations, critical reflection, theoretical development, research methodologies, empirical research, and applications in such areas as clinical, educational, and organizational psychology.

Phenomenology and mind

Phenomenology and Mind is an international, interdisciplinary journal currently run by several Research Centres of San Raffaele University (see Editorial and Scientific Board). Created in 2011 as the online journal of PERSONA, the Research Centre in Phenomenology and Sciences of the Person, it started a new life in 2014 as a crossroads and meeting place for the most advanced results issuing from research domains including cognitive sciences and neuroscience (CRESA, Research Centre in Experimental and Applied Epistemology), public and applied ethics (CeSEP, Center for Studies in Ethics and Politics), history of ideas (CRISI, Interdisciplinary Research Centre in the History of Ideas) and gender issues (gender, Interfaculty centre for gender studies).

Encyclopedia - Journal of phenomenology and education

Encyclopaideia is an international peer reviewed journal, founded in 1996 at the University of Bologna by Piero Bertolini. It publishes 3 issues per year. According the phenomenological tradition of openness Encyclopaideia welcomes articles that come from a wide range of areas of education research and related disciplines. Encyclopaideia publishes original empirical and theoretical studies and analyses in a broad significance to education research to solicit a critical debate from a multidisciplinary point of view.

Phenomenology and cognitive sciences

Phenomenology and the Cognitive Sciences is an interdisciplinary, international journal that serves as a forum to explore the intersections between phenomenology, empirical science, and analytic philosophy of mind. The journal represents an attempt to build bridges between continental phenomenological approaches (in the tradition following Husserl) and disciplines that have not always been open to or aware of phenomenological contributions to understanding cognition and related topics. The journal welcomes contributions by phenomenologists, scientists, and philosophers who study cognition, broadly defined to include issues that are open to both phenomenological and empirical investigation, including perception, emotion, language, and so forth. In addition the journal welcomes discussions of methodological issues that involve the variety of approaches appropriate for addressing these problems.